Història Consagració Monestir de Breda


Història de la Consagració del Monestir de Sant Salvador de Breda. 1068-2018. 950 anys.

Podeu accedir al vídeo fent clic aquí.
Podeu escoltar aquest text fent clic aquí.

Capítol 1 – La Fundació

El monestir de Sant Salvador de Breda va ser fundat el 4 de juny de 1038 seguint la voluntat dels Vescomtes de Girona, Guerau de Cabrera i Ermessenda de Montsoriu. Aquesta fundació seguia la tendència de les famílies nobles d’aleshores, moltes de les quals volien vincular la seva família a un establiment religiós, fet que servia per augmentar el prestigi de la família entre els seus semblants de classe. Ara bé, la “raó oficial” d’aquesta fundació fou que aquest matrimoni ho va fer “per a remei de les seves ànimes i la dels seus pares, així com per la salut del seu fill Ponç”.
Els Vescomtes de Girona (no serà fins 100 anys després que aquesta nissaga adoptarà el nom de “Vescomtes de Cabrera”) encomanaren la direcció del monestir de Sant Salvador als monjos benedictins (també coneguts com “monjos negres” pel color dels seus hàbits). Monjos benedictins ho són, per exemple, els que hi ha en l’Abadia de Montserrat, o monges benedictines en trobem en el monestir de Sant Daniel, a Girona.
Pel document de fundació sabem que el primer Abat del monestir es deia Sunyer, i que el monestir fou dotat (o sigui, se li van donar unes rendes i uns béns per tal que els monjos poguessin viure i el conjunt del monestir pogués ser edificat i créixer), principalment, amb la vila de Breda i la seva parròquia de Santa Maria, i amb la vila de Gaserans i la seva parròquia de Sant Llorenç.

Capítol 2 – La Consagració

Trenta anys després de la fundació del monestir, el 4 d’octubre de l’any 1068, va tenir lloc la consagració de la seva església.
En què consisteix la consagració d’una església?
En el cristianisme, és un tipus solemne de “dedicació”, o sigui, de destinació de l'edifici al culte diví, amb un ritual més complex que la simple “benedicció”. És un ritual que té els seus orígens en els segles IX-X.
Segons un decret del Con cili de Trent, no es pot celebrar una missa en un lloc que no hagi estat dedicat prèviament.
La consagració destina el temple a l'ús religiós i en prohibeix l’ús profà. El ritus de la consagració ha d’estar encapçalat per un bisbe, que és qui ungeix solemnement l'edifici amb el “crisma” (o “oli d’unció consagrat”, també anomenat “oli consagrat”), seguint un ritus establert, i dedica l'edifici al servei de Déu “in perpetuum”. L'edifici consagrat conserva sempre el seu caràcter sagrat, i només el pot perdre si és enderrocat, cremat o reconstruït en la seva majoria; per tant, no podria, si no és deconsagrat, fer-se servir per a altres usos profans.
Per consagrar el temple cal consagrar un altar fix, que normalment acostuma a ser l’altar major.

Capítol 3 - El Ritus

El ritus de la consagració consisteix en la pregària, l’aspersió d'aigua beneïda i la benedicció de l'altar, així com en la unció amb “crisma” de l'altar i les dotze creus que hi ha d’haver en els murs interiors del temple: aquestes creus poden ser pintades o fixades (en aquest darrer cas, però, hauran de ser de pedra o metall, no podent ser ni de fusta ni de materials fràgils, ja que no han de ser tretes de l’interior del temple). Sota cada creu hi haurà d’haver una espelma encesa. Quan es fa la unció de l’altar i de cada creu es pronuncien les següents paraules: "Sanctificetur et consecretur hoc templum", que volen dir "Sigui santificat i consagrat aquest temple".
La consagració pot tenir lloc qualsevol dia de l'any, però es preferible que sigui un diumenge. El dia abans, el bisbe que consagrarà el temple col·locarà en un reliquiari les relíquies d'un sant o d’un màrtir que s'hagin de posar sota l'altar, tres grans d'encens i un escrit en pergamí que doni fe de l'acte. El reliquiari es deixarà en una urna o tabernacle damunt un altar d'una església o oratori proper, o en la sagristia del nou temple, entre dues espelmes que seran enceses durant tota la nit. Als resos de l'ofici diví del dia de la consagració previs a la cerimònia es cantarà l'ofici propi del sant les relíquies del qual es posin a l'altar.

Capítol 4 - La Cerimònia

La  cerimònia de consagració de l’església del monestir de Sant Salvador de Breda, feta el 4 d’octubre de 1068, fou presidida per Berenguer Guifred, Bisbe de Girona, i per Berenguer, Bisbe de Barcelona. Al seu costat hi havia l’abat Amat, successor del primer abat del monestir i que era qui aleshores dirigia la comunitat monàstica. I també hi fou present Ponç de Cabrera, fill del matrimoni fundador, i la seva esposa Sibil·la.
A més, en aquest acte també s’hi aplegaren moltes altres personalitats de l’entorn del monestir, tant religioses com laiques. En ell probablement es consagraren tres altars, ja que el monestir, a més de Sant Salvador, també fou posat sota la protecció de Sant Benet i Sant Miquel. Es suposa que en aquesta època, a més de l’església, també estava construït el claustre.
Segons l’historiador bredenc Jaume Coll i Castanyer, la creu romànica que està en la façana de l’antiga presó abacial seria d’aquest moment, essent una de les dotze creus que aleshores hi haurien hagut en l’interior de l’església. Es desconeix on són o què se n’ha fet de les onze restants.

Capítol 5 - Els Impulsors

La família dels Vescomtes de Cabrera serà la gran protectora i impulsora del monestir de Sant Salvador. Així, a redós de la creixent importància i poder que va adquirint aquesta família en els afers polítics del país, el monestir de Breda (i els seus abats) anirà adquirint més rellevància dins el món religiós (i polític) d’aleshores.
I si la família vescomtal va adquirint cada cop més poder i el monestir de Breda va assolint progressivament més importància, una lògica conseqüència de tot això serà que el monestir vagi augmentant el seu espai físic en el nucli del poble (i, evidentment, les seves possessions a Breda i en molts altres pobles del seu voltant). D’aquesta manera, en temps de l’abat Gispert de Jàfer (primer terç del segle XIV) serà quan tindrà lloc una gran part de la construcció del temple gòtic actual, així com l’ala del claustre que avui podem veure restaurada.
Igualment, les propietats i drets del monestir van augmentant a mesura que va creixent el poder de la família vescomtal dels Cabrera. En els segles XII, XIII i XIV tindrà propietats i drets repartits per les actuals províncies de Girona (principalment), Barcelona i Lleida, així com també al Rosselló.

Capítol 6 - Evolució del Monestir

De la primitiva església romànica només en resta el seu magnífic campanar quadrat, de 32 metres d’altura i dividit en cinc pisos. La seva magnífica fisonomia actual es deu a la restauració que s’hi va fer el 1951, que va posar remei a esquerdes i d’altres danys estructurals que li havia provocat el pas del temps.
Les importants obres que es van començar a fer en el monestir a partir del segle XIV, en època de l’abat Gispert de Jàfer, ben segur que responien més a evidenciar el creixent poder del monestir que a les necessitats de tenir més espai per a feligresos, ja que la immensa majoria dels vilatans anava a l’església parroquial de Santa Maria.
Quan va morir aquest abat, l’any 1337, ja s’havia acabat l’absis amb les seves cinc capelles (espai que és el que podem veure actualment), gran part de la nau de l’església del monestir ja estava edificada, tal i com consta en la seva llosa sepulcral, i l’ala nord del claustre, la que avui podem veure restaurada, també estava feta.

Capítol 7 - Cost de les Obres

Ara bé, el cost de les obres deuria ser quantiós, ja que un document d’aquell temps recull l’acord del Capítol del monestir on s’hi diu que en ell no hi podran viure més de 13 monjos, a banda de l’abat, degut a les obres que s’hi fan.
Potser per aquest cost, i pels mals temps que vindran en el futur (entre altres, la Pesta Negra, els enfrontaments entre els Vescomtes de Cabrera i el rei Pere III, el progressiu allunyament dels Vescomtes de Cabrera d’aquestes terres, la Guerra Civil catalana del segle XV i la decadència general del país), l’acabament total de les obres de la nau de l’església del monestir i altres seves dependències (la Casa de l’Abadia, el Pati de l’Abadia) no tindrà lloc fins a finals del segle XV o principis del segle XVI, en temps de l’abat Miquel Sampsó I, o potser del successor d’aquest, l’abat també anomenat Miquel Sampsó II, sembla ser que nebot seu. Es pot observar que hi ha una gran diferència constructiva entre la zona de l’absis de l’església i la seva façana.
Malgrat la durada de les obres, el seu resultat, pel que fa a l’església del monestir, és magnífic: l’única nau de l’església amida 33 metres de llarg per 12’5 d’ample. No es estrany que sigui coneguda com “la catedral del Montseny”!

Capítol 8 - Miquel Samsó I

Els monjos i el monestir de Sant Salvador gaudiren de moments joiosos, com quan un seu abat, Miquel Sampsó I, va ser President de la Generalitat de Catalunya entre els anys 1470 i 1473 (en fou el 31è president).
Però també sofriren episodis dramàtics, ja fos com a conseqüència de guerres (entre d’altres, la del Francès o la Primera Guerra Carlina), on patiren incendis, saquejos, desaparició de documents, fosa de campanes, etc., o com a conseqüència d’haver d’abandonar el monestir per disposicions governamentals (com va passar entre els anys 1820 i 1823). En aquest darrer cas, a més, els monjos veieren com el seu monestir era posat a subhasta pública. Diferents circumstàncies político-militars evitaren aquesta subhasta i possibilitaren el retorn dels monjos al monestir.
Però poc després la vida monacal a Breda va fer, per ells, un gir totalment advers. L’1 de maig de l’any 1835 les Corts espanyoles aprovaren una llei desamortitzadora per la qual els béns eclesiàstics passaven a mans de l’Estat. L’11 d’octubre del mateix any una Reial Ordre suprimia tots els monestirs d’Ordes Monacals. Així es varen acabar quasi 800 anys de presència monacal a Breda.

Capítol 9 - Incendis i Saquejos

L’any següent de marxar els monjos, el 1836, el recinte del monestir fou la base de la defensa del poble enmig del conflicte armat que va ser la Primera Guerra Carlina.
El 1846 l’església del monestir va passar a ser l’església parroquial, fet que va possibilitar la seva salvaguarda, així com la del campanar romànic, però la resta d’edificacions del monestir foren venudes. Fruit de tot això, l’antiga església parroquial de Santa Maria va passar a tenir ús civil, esdevenint, entre altres coses i fins avui, seu de l’Ajuntament de Breda.
L’església del monestir, ja parroquial, encara va patir més incendis, saquejos i destrucció, com durant la Tercera Guerra Carlina, l’any 1872.
Finalment, aquest edifici religiós, al final de la darrera guerra civil, el darrer dia del mes de gener del 1939, va sofrir el que segurament ha estat la seva agressió més important: l’incendi de la seva nau i el posterior ensorrament d’una gran part del seu sostre. Fins quatre anys després no hi tornaran a fer-s’hi cerimònies religioses.

Capítol 10 - Actes de Celebració

L’any 1968 es va celebrar amb gran esplendor el 900 aniversari de la consagració de l’església del monestir de Sant Salvador.
L’any 1993 se’n va celebrar el 925 i enguany en celebrem el 950.
Breda ja existia abans de la fundació del monestir, però segurament no era gaire cosa més que una agrupació d’unes poques cases de pagès a l’entorn de l’església parroquial de Santa Maria. De la mà del monestir, i de la centenària activitat terrissera, el nostre poble ha crescut i s’ha fet conegut arreu.
Sentim-nos orgullosos del nostre passat!
Coneguem-lo, valorem-lo i defensem-lo!
Sabent d’on venim podem entendre millor el nostre present i decidir cap a on volem anar!
Visca Breda!
Visca Catalunya!

                                                          Jordi Goñi i Sarsanach

                                                            Setembre del 2018